Országos Bortúra – élmények a palackból
A vírushelyzet sok, egymásnak ellenfeszülő hatása közül az egyik legerősebb, hogy miközben gyakorlatilag kényszerűségből az egész életünket az online térbe helyeztük, megnőtt az igényünk az offline programokra. Járni az országot, szép helyeken megpihenni, jó borokat és finom falatokat fogyasztani, miközben kicsit elszakadunk a mindennapok taposómalmától… ki ne vágyakozna erre? Már csak az a kérdés, hova menjen az ember, ha autentikus, vidéki borélményeket keres? Ebben segít az Országos Bortúra, Magyarország borturisztikai applikációja, melynek marketing vezetője, Bencze Szonja mesélt a tervekről, célokról.
Az Országos Bortúra egy online közösségi platform, melynek célja a borturizmus élénkítése, Magyarország kis-, közepes- és nagyméretű borászatainak térképre helyezése és egy borkedvelő közösség létrehozása. Mindezt pedig az alapítók egy játékos applikáció segítségével igyekeznek megvalósítani.
Szonja, neked van személyes kötődésed a borturizmushoz?
Olyan értelemben nincs, hogy az Országos Bortúrát megelőzően nem ezen a területen dolgoztam, hanem az egészségturizmusban szereztem tapasztalatot, illetve családi vonatkozásban sincs a szőlészet-borászat ágazathoz kapcsolódási pontom. Számomra az Országos Bortúrával nyílt ki mélyebben ennek a területnek a világa. Ugyanakkor korábban is jártam számos borkóstolón szerte az országban, mint borkedvelő.
Hogy született meg az Országos Bortúra ötlete?
Az Országos Bortúrát két másik alapítótársammal együtt hoztuk létre. Egyikük Kocsis-M. Brigitta, aki a média világában dolgozik, innovációs műsorvezető, újságíró, bortanácsadó, az Országos Bortúra kommunikációs vezetője. A harmadik alapító pedig Dr. Simon Botond, aki szakmáját tekintve fogorvos, de több hazai vállalkozás CEO-ja, köztük az Országos Bortúra ügyvezetője. A mi történetünk úgy kezdődött, hogy Brigi 2020 tavaszán, a Covid járvány első hazai hullámában elindította BorPortré című műsorát, amelyben hiteles szakértőkkel Facebook Live beszélgetést folytat egy pohár bor mellett minden szerda este. Ennek a műsornak egyik vendége volt Botond is fogászati innováció témában, a beszélgetéshez a bort pedig a villányi Günzer Családi Birtok biztosította. Mi Botonddal a beszélgetés után pár nappal Pécsen jártunk, ahol hazafelé személyesen is felkerestük a Günzer Birtokot, hogy vásároljunk tőlük még borokat, hiszen Botondnak nagyon ízlett a BorPortré kapcsán kóstolt tétel. A borász invitált minket, hogy maradjunk az éppen akkor kezdődő borkóstolóra és dűlőtúrára, de sajnos mivel sietnünk kellett vissza Budapestre és nem így készültünk, nem tudtunk részt venni rajta. Hazafelé arról beszélgettünk, hogy milyen jól jött volna nekünk egy olyan felület, ahonnan értesülhettünk volna róla, hogy a Günzer Családi Birtoknak a napokban mikor és milyen borprogramjai vannak, így tervezhetően csatlakozhattunk volna. Ezt követően Botond összeismertetett minket Brigivel, hogy gondolkozzunk közösen, mert szerinte jól kiegészítenénk egymást ebben a projektben. Így is lett, mert pár óra alatt megszületett az Országos Bortúra alap funkciójának ötlete.
Hol tartotok most a fejlesztésben?
A honlapunkon már több mint 100 pincészet információi elérhetőek szűrhető formában és még idén letölthetővé válik az applikációnk is. Ahhoz képest, hogy a mi startupunk hivatalosan idén márciusban indult, nagyon szerencsések vagyunk, hiszen részt vehettünk az augusztusi ötnapos Westend Borpikniken, valamint a Magyar Nemzeti Galéria, Borszerda rendezvénysorozatán is szakmai partnerként jelenhettünk meg. Mindkét rendezvény a szívünkhöz nőtt és sok borkedvelővel, későbbi felhasználóval beszélgethettünk arról, mire lenne szükségük.
Említetted, hogy márciusban indult a vállalkozásotok. A Covid mennyire akadályozta az Országos Bortúra létrejöttét, eleinte volt bármilyen nehézség?
Alapvetően nem akadályozta, mivel mi tőkebefektetéssel indult startup vagyunk, így a cégalapítás folyamata valamivel hosszabb volt. Azzal kezdtük, hogy felépítettük, hogyan fog működni a vállalkozásunk, üzleti és pénzügyi tervet készítettünk, a borászatokat csak ezt követően kezdtük el felkeresni. Maga az Országos Bortúra ötlete sem direkt módon kapcsolódik a Covidhoz, inkább indirektnek mondanám, bár sok tényezőnek kellett összeállnia éppen akkor ahhoz, hogy létrejöhessen ez a vállalkozás. Én személy szerint még az előző munkahelyem kapcsán tapasztaltam a járványhelyzet teljesen váratlan negatív hatásait az idegenforgalom olyan szegmensében, amelynek a forgalmát 90%-ban a külföldi turisták adták. Itt teljes leállás volt, hónapokra bezártunk. Mi olyan applikáción dolgozunk, ami általánosságban segít a pincészeteknek és a borkedvelőknek egymásra találni, de ez nem kifejezetten a járványhelyzet okozta problémák feloldását célozza. Mi is tapasztaltuk, hogy persze, voltak akadályok a Covid kapcsán a borturizmusban is, hiszen a boros rendezvényeket, fesztiválokat derékba törte, volt, amikor nem lehetett vendégeket sem fogadni, de a pincészetek többsége áthidalta ezeket a nehézségeket, ahogyan tudta.
Hogyan lehet csatlakozni ehhez az egész kezdeményezéshez, akár pincészetről, akár felhasználóról legyen is szó?
Fontos szempont volt és ma is az, hogy minél több partnerünk legyen és az idő előrehaladtával a számuk folyamatosan növekedjen. Ezért létrehoztunk a weboldalon egy Borászatod van? menüpontot, ahol elérhetőségek megadásával jelezni tudja számunkra a borászat, hogy csatlakozna hozzánk, majd felvesszük vele a kapcsolatot. Akik pedig borkedvelők és érdeklődnek az applikáció iránt, a Borkedvelő vagy? menüpontban e-mail cím megadásával tudnak regisztrálni. Az így jelentkezők lesznek az elsők, akik az applikáció megjelenéséről értesülnek és tesztelhetik az egyes verziókat, hiszen a folyamatos visszajelzések alapján tudunk olyan terméket létrehozni, amit szívesen használnak mind a pincészetek, mind a borkedvelők.
Tudomásotok szerint vannak versenytársak, illetve hasonló applikációk?
Applikáció nincs, de számos olyan weboldal van, ahol borprogramokat kínálnak. Ha szerencsénk van, rátalálunk ezeknek az oldalaknak valamelyikére, ha nem, akkor a pincészetek honlapjai között böngészhetünk vagy borkedvelő barátainkat kérdezgethetjük – de nyilván az ő ismereteik is végesek. Ez egy hosszú és időigényes folyamat, több e-mail és telefonbeszélgetés szükséges egy borkóstoló foglalásának lebonyolításához. Az applikáció segítségével ezt szeretnénk megkönnyíteni, hogy pár gombnyomással lehessen programokat keresni és foglalni. Magyarországon 22 borvidék van, míg az emberek átlagosan 5-6 borvidéket ismernek. Mi meg szeretnénk mutatni, hogy milyen sok gyönyörű hely van itthon és arra ösztönözni a borkedvelőket, hogy minél több borvidéket és pincészetet fedezzenek fel.
Miért éreztétek, hogy szükség van egy ilyen applikációra, milyen hiányosságokat fedeztetek fel a borturizmus tekintetében hazánkban?
Mi mindenekelőtt 18 személyes interjút készítettünk különböző méretű és infrastruktúrájú pincészetekkel, hogy lássuk, ki milyen problémákkal küzd, hogyan tud ebben az Országos Bortúra segíteni és ők hogyan tudnak ehhez kapcsolódni. Ezeknek az interjúknak és beszélgetéseknek az eredménye az, amilyen úton elindultunk. Ugyanakkor mindig szem előtt tartjuk, hogy folyamatosan tesztelni kell, mi az, ami működik, mi az, ami kevésbé. Sok minden más mellett célunk, hogy felületet adjunk az olyan kis- és közepes méretű pincészetnek is, ahol a napi szőlészeti és egyéb feladatok mellett kevesebb kapacitás jut kommunikációval, marketinggel foglalkozni.
A pincészetekkel készült interjúkban milyen problémákat említettek a borászok az elmúlt időszakot tekintve?
Általános jelenség, hogy mint minden, a turizmus is digitalizálódott és nem kivétel ez alól a borturizmus sem. Gondoljunk bele: ha valamilyen információra van szükségünk, például azzal kapcsolatban, hogy hova menjünk legközelebb borkóstolóra, akkor vagy megkérdezünk valakit a témában, akinek van tapasztalata vagy – és ez a gyakoribb – az interneten keresünk. Ennek okán már elengedhetetlen az online jelenlét ahhoz, hogy a pincészetek meg tudják szólítani a borkedvelőket, ezt egyre több borászat ismeri fel. Sok pincészetnek a járvány ideje alatt lett webshopja, Facebook oldala vagy ekkor jutott idő a weboldaluk fejlesztésére, hiszen meg kellett erősíteniük az online jelenlétüket. Ugyanakkor ez azoknak a pincészeteknek, ahol nincs külön ember ezekre a feladatokra, kihívást jelent, hiszen az esetek többségében a borász a szőlővel, a borkészítéssel szeret foglalkozni, nem pedig az online eszközökkel, a közösségi médiával.
Az elmondottak alapján akkor a pincészetek általánosságban pozitívan fogadták ezt a kezdeményezést?
Abszolút pozitív a fogadtatása, mind a borászatok, mind a borkedvelők részéről, látnak benne potenciált. Persze nem egyik napról a másikra valósulnak meg az ilyen kezdeményezések, hosszú út áll előttünk, folyamatosan építkezünk. Nagyon fontos számunkra a személyesség, ahova tudunk, ellátogatunk és erről kommunikálunk is, amit a pincészetek értékelnek, hiszen mi egy plusz felület vagyunk számukra, visszük a hírüket. Bízunk benne, hogy a jövőben is megmarad és tovább mélyül ez a jó kapcsolat.
Én azt tapasztalom, hogy még kevésbé aktív a 20-25 éves korosztály ilyen téren. Ez az applikáció egy jó kezdés lehet az olyan fiatalok számára is, akik eddig még nem annyira ismerkedtek a borok világával és ennek a kultúrájával?
Igen, szoktuk is mondani, hogy az online térből az offline élményekre próbáljuk sarkallni az embereket. Az applikáció, mint eszköz a fiatalokat is eléri, ami azért fontos, mert a pincészetek részéről is felmerült igény, hogy szívesen nyitnának a fiatalabb korosztály felé, de nehezen szólítják meg őket. Önmagában azt is fontosnak tartjuk, hogy a fiatalokkal is megismertessük a tudatos borfogyasztást és ösztönözzük őket a hazai borok, borvidékek megismerésére.
Szerző: Sági Petra
Fotók: Országos Bortúra, Menyhárt-Török Adél